Logo of Team Belgium

Het BOIC was op 10 oktober te gast bij het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) in Brussel. Daar stelde het zijn campagne “Road to Paris” voor aan de Belgische bedrijfswereld. De bedoeling van de campagne is om zo veel mogelijk partners warm te maken voor de Team Belgium atleten en hen te ondersteunen op hun weg naar de Olympische Spelen van Parijs in 2024.  

Over minder dan twee jaar, op 26 juli 2024 om precies te zijn, wordt de Olympische vlam in de Franse hoofdstad ontstoken en de Spelen van de XXXIIIᵉ Olympiade voor officieel als geopend verklaard.   

De nabijheid van Parijs is voor veel ondernemingen een extra stimulans om mee te investeren in het succes van Team Belgium en de ideale gelegenheid om een efficiënte campagne op te zetten en maximaal gebruik te maken van de vele marketing- en commerciële opportuniteiten die de Olympische Spelen als hoogmis van de sport wereldwijd bieden.  

BOIC-voorzitter Jean-Michel Saive: “Het is tijd om ons traject naar Parijs in te zetten, om samen met onze partners na te denken over de beste manier om onze atleten te steunen. Bedrijven mogen vertrouwen hebben in onze Team Belgium atleten. Dat bevestigen de knappe resultaten van de voorbije Olympische Spelen van Tokio in 2021 en ook in 2022, een post-olympisch jaar, zagen we vele Team Belgium atleten op EK- en WK-podia."  

Cédric Van Branteghem, CEO van het BOIC: “De nabijheid van de Olympische Spelen van Parijs in 2024 vormt een unieke opportuniteit voor het Belgische publiek en de Belgische bedrijfswereld. Het succes van Team Belgium in Tokio maakt ons des te ambitieuzer voor de Olympische Spelen van Parijs 2024. Voor een atleet is de support van de fans en de steun van commerciële partners cruciaal in de voorbereiding richting Olympische Spelen. We zijn op minder dan 2 jaar van de start van de Spelen en het doet ons ontzettend veel plezier dat we vanavond, samen met het VBO, zoveel bedrijven hebben kunnen enthousiasmeren voor de Road to Paris. We verwachten heel veel Belgische supporters in Parijs. De vraag naar tickets zal groter zijn dan het aanbod, snel reserveren is dus de boodschap. Het Belgium House in Parijs, ons ‘hospitality’-huis in de schaduw van de Arc de Triomphe, wordt het kloppend hart voor alle Belgische supporters. We kijken er ontzettend naar uit om iedereen onvergetelijke momenten te bezorgen tijdens de Spelen in 2024.”  

Olympiër en hockeyspeler Félix Denayer, goed voor Olympisch goud in Tokio 2020 en Olympisch zilver in Rio 2016, getuigde op 10 oktober over het parcours dat de Red Lions sinds 2007 hebben afgelegd, vooraleer ze in Tokio de gouden medaille konden veroveren. “Privépartners hebben een belangrijke rol gespeeld in dat succesverhaal en ook het programma Be Gold, dat jonge topsporttalenten ondersteunt.”  

Gewezen BOIC-voorzitter Pierre-Olivier Beckers, die momenteel voorzitter is van de Coördinatiecommissie Parijs 2024, onderstreepte dat de organisatie van de Olympische Spelen in het nabijgelegen Parijs heel wat mogelijkheden biedt voor bedrijven  

 Jean-Michel Saive: “Iedereen moet de krachten bundelen als ons land dezelfde successen wil boeken op de Olympische Spelen in Parijs 2024 als tijdens de vorige Spelen. Studies tonen aan dat de investeringen in topsport een belangrijke factor voor succes zijn. De Nationale Loterij en de gemeenschappen maken aanzienlijke bedragen vrij voor de topsport in ons land, maar de bijkomende financiële steun vanuit de privésector laat het BOIC toe om onze topatleten een extra duwtje in de rug te geven en hen in de best mogelijke omstandigheden naar de Olympische Spelen te sturen en hen daar in de best mogelijke omstandigheden te laten presteren op het hoogste niveau. Winnen op het hoogste niveau kan je enkel als team waarbij alle actoren een onmisbare bijdrage leveren.”   

Pieter Timmermans, CEO van het VBO: "Naast teamwerk en uitmuntendheid, is fierheid een essentiële prestatiehefboom in de geglobaliseerde wereld. Want wie met trots zijn prestaties uitdraagt, geeft zichzelf extra kracht om door te zetten. En krijgt in ruil de waardering die hij of zij verdient. Fierheid is met andere woorden een bron van energie, een boost voor het zelfvertrouwen. We mogen als Belgische bedrijfswereld dan ook gerust offensiever uit de hoek komen. In vergelijking met de sportwereld zijn we vaak nog veel te bescheiden in onze marketing en promotie. Grote en kleine bedrijven moeten veel meer met hun innovaties naar buiten komen en duidelijk maken dat we voortrekkers zijn in de evolutie naar een betere wereld. De Olympische Spelen vormen daarvoor een excellent forum, een platform waar Belgische bedrijven hun expertise kunnen demonstreren. Een Team Belgium van ondernemers. Onze eigen Champions League om trots op te zijn. Topsport en ondernemen vinden hier een belangrijke gemene deler”, aldus .